15.10.2017

Ik heb een heerlijke vakantie gehad in Nederland, het weer viel een beetje tegen, maar dat kon de pret niet drukken. Een paar keer naar het strand geweest, en heel veel gewandeld.

Helaas geen de terugweg niet zo als het moest, door uitval van het systeem in Nederland, vertrok het vliegtuig meer dan een uur te laat, en zodoende miste ik mijn vlucht naar Ivalo. Ik heb toen mijn vlucht laten overzetten naar Rovaniemi later in de avond, Joni kwam mij ophalen, en de nacht bij hem doorgebracht, de volgende dag met de bus van 8 uur naar Ivalo. In Sodankylä stopt de bus een poosje voor een pauze, kennissen van Johannes stonden daar, en nodigde mij uit om wat te gaan drinken. Daarna door naar Ivalo, onderweg werd ik gebeld door mijn ex-collega van de bibliotheek, dat ze mij kwam ophalen bij de bushalte vandaan, want mijn auto stond bij de bibliotheek. Daar eerst wat gedronken, en nog eens 160 km naar huis rijden, wat heel zwaar was.

Hier is het herfst, de bomen zijn al kaal, en we maken ons op voor de winter, vorst hebben we al gehad, en volgende week voorspellen ze natte sneeuw. Het weer is hier ook niet best, veel bewolking en mist. Afgelopen zaterdag gingen we in dikke mist naar Näätämö voor boodschappen, om daarna met Pimu de berg op te wandelen, het was zo mooi, we liepen door een mistlaag heen, en boven op de berg scheen de zon, dat was even genieten. Heel mooi, als je naar beneden keek, zag je de mist hangen, en op de terugweg gingen we weer door de mist.

Pimu kreeg, net toen ik terug kwam uit Nederland, schurft, ze heeft een kale plek, de dierenarts heeft haar vacht ietsje weg geschoren, zodoende konden we er makkelijk zalf op doen. In Sevettijärvi zijn al 9 honden besmet, er lopen hier veel zieke vossen rond. Ik vind het heel zielig voor Pimu, want nu loopt ze met een kap rond haar kop, zodat ze niet aan de kale plek kan komen. Ik hoop maar dat het gauw overgaat.

Thuis ben ik bezig met kerstkaarten maken, ik ga ze deze kerst allemaal zelf maken, ik heb nu de tijd, en het scheelt geld, voor veel kaarten gebruik bladzijde uit een oud boek.

Pimu en ik zitten al op de sneeuw te wachten, dus laat maar komen.